کانال سافت گذر در ایتا خبرهای جذاب سافت گذر را در ایتا دنبال کنید
جستجو در سافت گذر سافت گذر
جستجو در سایت در حال جستجو ...
کاربر عزیز ! اگر میخواهید به طور لحظه ای از بروز رسانی نرم افزار مورد نظر خود آگاه شوید و ایمیل بروز رسانی برنامه مورد نظر خود را در لحظه دریافت نمایید و فهرست برنامه های منتخب خود را در محیط کاربری خود ذخیره کنید همچنین دسترسی به تمامی برنامه های مخصوص اعضای ویژه(VIP) داشته باشید، با پرداخت ماهی فقط 5700 تومان تا یکسال از این امکان بهره مند شوید عضویــــــت
x
X لایسنس آنتی ویروس نود 32
بستن
 
آپدیت نود 32
تعداد برنامه ها: 9157 | مشاهده و دانلود: 734771208 | آخرین بروزرسانی: 1403/02/04 | اعضاء: 316225 | نظرات: 37882
اطلاعیه های مهم سایت اطلاعیه های مهم سایت
💐 میلاد امام حسن مجتبی علیه السلام مبارک باد 💐
 شهادت امیرالمومنین علی ابن ابی طالب علیه السلام تسلیت باد

🔰 لایسنس نود 32 آخرین نسخه با تخفیف باورنکردنی با پشتیبانی سافت گذر را از اینجا تهیه کنید.

جهت رفع مشکل باز شدن سایت به دلیل بلاک توسط  نود 32 این ویدیو یا این ویدیو(ورژن 9 به بالا) یا راهنمای تصویری را مشاهده کنید

اکانت های بروزرسانی نود32 با قیمت های مناسب به صورت یک ، سه ، شش و دوازده ماهه از اینجا قابل خرید می باشد.

محصولات ESET نسخه 9 و 10 و 11 و 12 و 13  را با سریال های ارائه شده در اینجا فعال کنید. در صورتمی از کارافتادن جایگزین می شود.

افراک

سافت گذر دانشنامه نرم افزار - دانلود رایگان نرم افزار

سرور آپدیت نود 32
پیشنهاد سافت گذر
نظر سنجی
[مشاهده نتایج]

اختصاصی سافت گذر: آیا کروم‌بوک‌ها می‌توانند جایگزین لپ‌تاپ شما شوند؟

به گزارش سافت‌گذر ؛ با فاصله گرفتن دنیای رایانه‌های شخصی و رومیزی از لپ‌تاپ‌ها و به نوعی پایان رقابت بین این دو، رقابت جدید این بار در بین خود لپ‌تاپ‌ها آغاز شده است.

 

کروم‌بوک‌ها از یک کنجکاوی ساده به‌سرعت رشد کرده و هم‌اکنون به جایگاه قابل‌اعتنایی رسیده‌اند. سیستم‌عامل کروم شرکت گوگل با ارائه یک طرح ساده و بی‌شیله‌پیله، دارای رابط کاربری بی‌نهایت آسانی است؛ یعنی چنانچه بتوانید با یک مرورگر کار کنید، بقیه موارد حل است. در همین حال، لپ‌تاپ‌هایی از این سیستم‌عامل استفاده می‌کنند که در رده بالای قیمتی قرار نداشته و از 199 دلار شروع می‌شوند. به گزارش شرکت تحقیقاتی «ان‌پی‌دی» NPD، 35 درصد از تجارت فروش نوت‌بوک‌ها از آن کروم‌بوک است. این را نیز اضافه کنید که از 10 لپ‌تاپ برتر روی وب‌سایت فروش آمازون 3 تای آن کروم‌بوک است. ازاین‌رو مایکروسافت، خود را آماده مقابله با این تهدید می‌کند.

از سوی دیگر، این روزها با زیر 300 دلار می‌توانید لپ‌تاپ ویندوزی تهیه کنید و حتی با کم‌تر از 400 دلار به لپ‌تاپ صفحه‌لمسی برسید. در همین شرایط، ویندوز 8 دارد تکامل و توسعه می‌یابد و رابط کاربری‌اش کاربرمحورتر شده و سیستم جستجوی هدفمندتری دارد. به‌علاوه چندین قابلیت وجود دارد که تنها از آن لپ‌تاپ‌های ویندوزی است و از کروم‌بوک‌ها برنمی‌آید.

اما کدام پلتفرم به‌راستی بهترین پلتفرم برای رایانه‌هاست؟ به منظور پاسخ به این پرسش، این دو سیستم‌عامل را تست کرده و در 11 نبرد تن‌به‌تن شرکت دادیم.

رابط کاربری
ویندوز 8 جهت پرکردن فاصله میان سیستم‌عامل‌های همراه و رومیزی، یعنی لپ‌تاپ‌ها در تقابل با رایانه‌های خانگی، به بحران هویتی خورده و برخی کاربران را از خود رانده است. در این سیستم‌عامل، قابلیتی موسوم به «کاشی‌های زنده» اضافه شده که اتفاقات جدید از فضای اینترنت از آب‌و‌هوا گرفته تا تازه‌ترین ایمیل‌ها را در کادرهای جداگانه نمایش می‌دهد. در طرف دیگر قضیه، صفحه سنتی دسکتاپ قرار دارد. خوشبختانه در ویندوز 8.1 برخی از قابلیت‌های سنتی گذشته بازگردانده شده و در نسخه‌های آینده ویندوز هم قرار است برخی دیگر از ویژگی‌های سنتی و آشنای ویندوز بازگردند. بااین‌حال در حال حاضر سیستم‌عامل مایکروسافت از دو محیط مجزا و تجزیه‌شده در کنارهم تشکیل شده است.

 

در به‌روزرسانی ویندوز 8، دکمه «پاور» برای خاموش و روشن کردن و سایر عملیات مربوطه به شیوه‌ای مطلوب در صفحه استارت قرار گرفته است. هم‌چنین، راحت‌تر می‌توان دید که چه برنامه‌هایی باز هستند و بین آن‌ها جابه‌جا شد. با این همه، هنوز هم برای انجام کارهایی که در نسخه‌های پیشین ویندوز خیلی راحت جلوی روی‌تان قرار داشتند، باید در منوهای مخفی بگردید. درواقع، دو مورد از ویژگی‌های جدید، یعنی نوار ابزار و نوار ویندوز، هر دو در نمای کاشی زنده مخفی شده‌اند. البته درست است که بازگشتن دکمه مرده استارت به حالت کما، همه را خوشحال کرده، اما به جای این‌که مانند ویندوز 7 یک منوی شناور و قابل استفاده پیش‌روی‌تان باشد، فقط فهرستی از برنامه‌ها را می‌بینید.

به نظر، کروم بیش‌تر یاد و خاطره نسخه‌های پیشین ویندوز را زنده کرده تا آخرین نسخه‌های خود سیستم‌عامل مایکروسافت. دکمه «شبه استارت» در گوشه پایین سمت چپ سیستم‌عامل کروم جا خوش کرده و به هنگام فشرده شدن، برنامه‌ها و نوار جستجو را می‌بینید. می‌توانید برنامه‌های موردعلاقه را روی نوارابزار در پایین صفحه بچسبانید. تنظیمات پایه‌ای نظیر وای‌فای و ساعت، پایین گوشه سمت راست قابل دسترس‌اند.

 

سیستم‌عامل کروم با دید مبتنی بر وب ساخته‌شده، ازاین‌رو غالب برنامه‌ها در پنجره مرورگر کروم اجرا می‌شوند. همین مطلب درخصوص برنامه‌هایی که آفلاین و بدون نیاز به اینترنت هستند هم صادق است.

پنجره‌های کنار هم در هر دو سیستم‌عامل عالی کار می‌کند. در هر دو مورد، فقط کافی است پنجره را به یک سمت بکشید تا جایی‌که پنجره به حالت نیم‌صفحه دربیاید. بااین‌حال، ویندوز در نمایشگرهای دارای وضوح بالاتر، اجازه می‌دهد بیش‌تر از دو صفحه را کنار هم بگذارید و از آن‌ها استفاده کنید، این در حالی است که کروم تنها اجازه کنار هم گذاشتن دو پنجره را می‌دهد.

برنده این قسمت، کروم: گرچه انعطاف‌پذیری کم‌تری دارد، ولی کار کردن با این سیستم‌عامل از کار کردن با ویندوز 8 راحت‌تر است.

نرم‌افزارها و برنامه‌ها
برای این‌که یک لپ‌تاپ به‌خوبی روی غلطک بیفتد، می‌بایست چند برنامه پایه‌ای روی آن نصب گردد: ویرایش و پخش عکس و فیلم و موسیقی و نیز یک مرورگر. برای هر دو سیستم‌عامل، برنامه‌هایی که از عهده این کارها برآیند وجود دارد، اما باید در نظر داشت که سیستم‌عامل گوگل هنوز خیلی جای کار دارد.

 

به گزارش سافت‌گذر ؛ درصورتی‌که برنامه خاصی را می‌خواهید اجرا کنید، تقریباً مطمئن هستید که با ویندوز اجرا می‌شود. همین گفته در مورد اکثر بازی‌ها هم صحت دارد. به دنبال تجربه‌ای تبلت‌مانند یا سیستمی با صفحه‌لمسی می‌گردید؟ هم‌اکنون بیش از 168 هزار برنامه روی فروشگاه ویندوز خودنمایی می‌کنند.

فقط چند تا از برنامه‌های محبوب این فروشگاه «فیس‌بوک» Facebook، «کیندل» Kindle و «فلیپ‌بورد» Flipboard هستند و هر سه از قابلیت کاشی زنده پشتیبانی می‌کنند. ازاین‌رو می‌توانید رخدادهای تازه در این برنامه‌ها را در کادر مخصوص‌به‌خود مشاهده کنید. کاربری برنامه دراپ‌باکس و فتوشاپ اکسپرس ویندوز 8.1 ساده و آسان است.

در طرف مقابل، اساساً سیستم‌عامل کروم یک «مرورگر» بزرگ است، ازاین‌رو اگر یک برنامه یا بازی از طریق وب‌سایت اجرا شود، روی کروم نیز کار می‌کند. به معنای واقعی کلمه، برنامه‌ای برای «دانلود» وجود ندارد، ولی فهرست خوبی از برنامه‌های آنلاین دردسترس است.

 

طبق آمارهای سایت ChromeOSApps.org، در فروشگاه کروم بیش از 33.600 برنامه در معرض دید کاربران قرار دارد. تعداد محدودی از این برنامه‌ها بدون اتصال به اینترنت هم کار می‌کنند. از این جمله می‌توان به «کتاب‌خوان ابری کیندل» Kindle Cloud Reader و «درایو گوگل» Google Drive اشاره کرد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید همه‌جا بخوانید و ویرایش کنید. برنامه‌هایی نظیر «دوزبانه» Duolingo، تجربه استفاده از این برنامه گوشی‌های هوشمند مخصوص یادگیری زبان را با همان طراحی ساده و کاربرپسند به کروم آورده‌اند. هنوز مانده تا در ویندوز 8.1 برنامه‌هایی نظیر «اسپاتیفای» Spotify و «پاندورا» Pandora را ببینیم. این در حالی است که هر دو روی کروم‌بوک‌ها اجرا می‌شوند.

بااین‌حال، برنامه‌های زیادی روی کروم کار نمی‌کنند، مثال بارزش برنامه «قدرت‌کارگردانی سایبرلینک» Cyberlink PowerDirector. البته برنامه‌های محبوبی چون «ورد» و «فتوشاپ اکسپرس» روی کروم هم پشتیبانی می‌شوند. به خاطر داشته باشید، زمانی‌که در محیط کروم حرف از «برنامه» می‌شود، منظور یک اجرا کننده است که شما را به وب‌سایت آن برنامه جهت اجرا ارجاع می‌دهد.

برنده این قسمت، ویندوز: در این مورد، قانون «هر چه بیش‌تر، بهتر» حکمفرماست.

ویرایش فیلم و عکس
شمار برنامه‌هایی که کار ویرایش فیلم و عکس را انجام می‌دهند در 8.1 از شماره خارج است، از این خیل می‌توان «فتوشاپ المنتس» Photoshop Elements را مثال زد. بسته خلاقانه شرکت «ادوبی»، در کروم پشتیبانی نمی‌شود.

 

آن‌چه در سیستم‌عامل مبتنی بر وب کروم می‌بینید، چند گزینه ساده برای ویرایش است مثل «فتوشاپ اکسپرس» و «پیکسلر تاچ‌آپ» Pixlr Touch Up. برنامه دوم یعنی تاچ‌آپ را آزمایش کردیم: یک عکس وضوح بالا گرفته و به‌سرعت چند افکت و جلوه روی آن اجرا کردیم و یک متن نیز بدان افزودیم، سپس میزان روشنایی رنگ، کنتراست، محوشدگی و بسیاری تنظیمات دیگر را تغییر دادیم. با این برنامه کارهای عادی ویرایش عکس را می‌توانید به‌راحتی انجام دهید. برنامه کاربرپسندی است و به‌راحتی می‌توان ابزارهای موردنیاز را در آن پیدا کرد. البته برای دسترسی به فتوشاپ اکسپرس باید به اینترنت متصل باشید، ولی تاچ‌آپ هم آنلاین و هم آفلاین کار می‌کند.
ما که ویرایشگر حرفه‌ای نبودیم، اما به‌سرعت در سیل عظیم ابزارهای موجود و پیشنهادی برنامه فتوشاپ المنتس روی ویندوز 8.1 غرق شدیم. بااین‌حال دیدیم که همان عکس به دست یک ویرایشگر حرفه‌ای چطور می‌تواند با تنظیمات و تغییرات ریز و موشکافانه متحول شود.

 

به گزارش سافت‌گذر ؛ علاقه‌مندان به فیلم‌سازی نیز محیط کروم را خلوت و سوت‌وکور می‌یابند. البته برنامه‌های ساده و غیرتجملاتی نظیر «مجیستو» Magisto و «وی‌ویدئو» WeVideo دارای قابلیت اصلاح و ویرایش خودکار با چند کلید ساده‌اند. بااین‌حال برنامه «قدرت‌کارگردانی سایبرلینک» و ابزارهای حرفه‌ایش دیگر این‌جا کار نمی‌کند؛ این برنامه تنها در دسترس کاربران ویندوز 8.1 است.

برنده این قسمت، ویندوز: البته این در صورتی است که نیاز به ویرایش حرفه‌ای دارید. گزینه‌های زیادی که ویندوز دارد، موردپسندتان واقع می‌شود، ولی برای کاربران عادی، کروم هم چاره‌ساز است.

وب‌گردی
به دنبال تنوع در مرورگرها می‌گردید؟ کروم حرفی برای گفتن ندارد. از سوی دیگر، می‌توانید تقریباً همه مرورگرها را دانلود و روی سیستم ویندوزی خود داشته باشید: سافاری، اینترنت اکسپلرر، فایرفاکس یا کروم. اما روی کروم‌بوک فقط یک انتخاب دارید: کروم. البته مرورگر کروم معمولاً جواب می‌دهد، اما داشتن حق انتخاب خود یک امتیاز محسوب می‌شود.

 

در این بخش، دو لپ‌تاپ با مشخصات زیر را با نرم‌افزار بنچمارک «سان‌اسپایدر» SunSpider مقایسه کردیم:

1-    کروم‌بوک: لپتاپ 349 دلاری اچ‌پی. پردازنده 1.4 گیگاهرتزی 2955یو سلرون اینتل، 2 گیگابایت رم، گرافیک اچ‌دی اینتل و یک هارد 16 گیگابایتی اس‌اس‌دی.
2-    ویندوز: لپتاپ 370 دلاری ایسر. پردازنده 2.6 گیگاهرتزی ان3530 پنتیوم اینتل، 4 گیگابایت رم و یک هارد 500 گیگابایتی با سرعت 5400 دور در دقیقه.

مقیاس خوبی برای کارکرد جاوااسکریپ و متعاقباً عملکرد مرورگر بود. هنگام آزمایش ما، هر دو سیستم از مرورگر کروم استفاده می‌کردند. کروم‌بوک اچ‌پی سرعت 398.2 میلی‌ثانیه را ثبت کرد، در حالی که ایسر ویندوزی به‌سرعت 470.3 دست یافت (امتیاز پایین‌تر برحسب میلی‌ثانیه بهتر است).

از طرفی همین لپ‌تاپ‌ها با تست دیگری به نام «حافظ صلح» PeaceKeeper نیز سنجیده شدند. نتیجه این شد که کروم‌بوک به 2753 و ایسر به امتیاز 1399 دست یافت (عدد بزرگ‌تر، بهتر است).

 

زمانی‌که هر دو دستگاه را روی یک شبکه اینترنتی تست «بالا آمدن صفحه» کردیم، کروم‌بوک تنها در 3 ثانیه سایت Laptopmag.com را بالا آورد، در‌حالی‌که ویندوز 5 ثانیه طولش داد. به همین صورت برای نیویورک‌تایمز و ای‌اس‌پی‌آن، 3 ثانیه کروم و 7 ثانیه ویندوز به طول انجامید. البته دقت داشته باشید که این اختلاف می‌تواند به‌دلیل کارت وای‌فای روی دستگاه‌ها نیز باشد.

برنده این قسمت، کروم: اگر با داشتن تنها یک مرورگر مشکل نداشته باشید، عملکرد وب‌گردی بهتری با کروم‌بوک خواهید داشت.

مدیریت فایل
هنوز در ویندوز شاهد پوشه‌بندی‌های آشنا و قدیمی هستیم. همان‌هایی که در برنامه ساده «مرورگر ویندوز» می‌بینیم. از طرفی، می‌توانید در دسکتاپ ذخیره کنید، روی نوارابزار بچسبانید یا مثل برق پوشه جدیدی بسازید. حتی می‌توانید با دسترسی به فایل‌های «وان‌درایو» مایکروسافت، فایل‌هایی را که روی سامانه ابری این شرکت ذخیره کرده‌اید ببینید.

 

در کروم و منوی اصلی‌اش پوشه‌ای به اسم «فایل‌ها» Files وجود دارد. از همین‌جا می‌توانید به فایل‌های «گوگل درایو» یا هر فایلی که روی هارد دستگاه دانلود و ذخیره‌شده دسترسی داشته باشید.

 

به گزارش سافت‌گذر ؛ مشکل اصلی برای کاربران کروم این است که فضای کم‌تری روی هارد دارند. به عنوان نمونه، در کروم‌بوک 14 اچ‌پی، 16 گیگابایت بیش‌تر حافظه داخلی نداریم و همان‌طورکه می‌دانید در فضای ذخیره‌ای گوگل بیش‌تر از 15 گیگابایت نمی‌توان رایگان فایل انباشت. البته تا دوسال می‌توانید از دسترسی رایگان به 100 گیگابایت فضا استفاده کنید، اما بعد از آن، پولی می‌شود. هم‌چنین اگر فضای بیش‌تری خواستید با پرداخت ماهانه 9.99 دلار، می‌توانید یک ترابایت فضای اینترنتی داشته باشید.

در مقام مقایسه، ایسر ویندوزی با هارد 500 گیگابایتی و فضای 15 گیگابایتی و رایگان روی وان‌درایو مایکروسافت بی‌شک گزینه بهتری است.

برنده این قسمت، ویندوز: برای آن‌هایی‌که خروارخروار عکس، ویدئو و فایل‌های مختلف نگه می‌دارند، ویندوز بهتر است. بااین‌حال، مدیریت این فایل‌ها در هر دو سیستم‌عامل، به نسبت، مشابه است.

بهره‌وری
زمانی‌که صحبت از «انجام کارها»ست، ویندوز سیستم‌عاملی استاندارد، کاربرپسند و مورد اعتماد همگان است. به‌این‌ترتیب، غالب کسب‌وکارها از نرم‌افزارهایی استفاده می‌کنند که با ویندوز سازگاری داشته باشد. به عنوان نمونه، نمی‌توان از «اتوکد» AutoCAD در کروم‌بوک استفاده کرد.

 

بسته نرم‌افزاری آفیس مایکروسافت (ورد، اکسل، پاورپوینت و غیره) نیز نمونه کامل نرم‌افزارهای بهره‌وری هستند. اما این تنها انتخاب شما برای سیستم‌های ویندوزی نیست. گوگل درایو، «اوپن‌آفیس» OpenOffice و تقریباً هر نرم‌افزار دیگری روی ویندوز کار می‌کند.

البته روی کروم‌بوک هم می‌توان به ورد، اکسل و پاورپوینت دسترسی داشت، اما این نسخه‌ها، نسخه آنلاین از طریق وان‌درایو است، یعنی برای استفاده از آن‌ها باید به اینترنت متصل باشید. می‌توانید فایل‌ها را روی هارد دانلود و ویرایش کنید، ولی سیستم آن‌ها را به عنوان فایل‌های گوگل درایو باز می‌کند.

 

البته نرم‌افزارهای ثالث دیگری نظیر «زوهو» Zoho و «پولاریس» Polaris برای کروم ساخته‌شده است. ولی بازهم بسیاری از آن‌ها نیاز به اتصال اینترنتی دارند. بااین‌حال همان‌طورکه می‌دانید گوگل درایو، آفلاین و بدون نیاز به اینترنت هم کار می‌کند. از میان قابلیت‌های این سرویس می‌توان به ویرایش درلحظه و اشتراکی و سایر افزونه‌های سودمند اشاره کرد.

برنده این قسمت، ویندوز: اگر نمی‌خواهید همه کارهایتان را با گوگل‌درایو انجام دهید، باید به ویندوز متوصل شوید.

بازی و گیم
اکثر بازی‌های سنگین به مشخصات بالایی برای اجرا نیاز دارند؛ نمونه آن کارت گرافیک فوق‌العاده، حافظه داخلی بسیار زیاد و پردازنده‌ای با عضله‌های بیرون‌زده. جمع کردن این مشخصات در یک سیستم ویندوز 8.1 پیشرفته و گران‌قیمت کاملاً شدنی است؛ مثالش هم لپ‌تاپ «ایلین‌ور 17» Alienware 17 است. اما سیستم‌های پایین‌دستی از عهده برنمی‌آیند. همین مطلب برای کروم صحت دارد. از این گذشته، تقریباً تمام بازی‌های گرافیکی و سنگین برای پلتفرم کروم در دسترس نیستند.

 

به گزارش سافت‌گذر ؛ روی کروم‌بوک نمی‌توانید «دنیای جنگ» World of Warcraft، «تمدن 5» Civilization 5، «دیابلو 3» Diablo 3، «دسته اسطوره‌ها» League of Legends یا «دوتا 2» Dota 2 را دانلود و بازی نمایید. هیچ‌کدام از این بازی‌ها روی سیستم‌عامل گوگل پشتیبانی نمی‌شود. از طرفی، بازی‌های معمولی و محبوبی چون «من نفرت‌انگیز: حمله آدم‌ریزه‌ها» Despicable Me: Minion Rush، «نیاز به سرعت: جهان» Need for Speed World و «گیاهان در برابر زامبی‌ها» Plants vs. Zombies در فروشگاه اینترنتی کروم پیدا می‌شود. از این جهت، دیگر آن‌قدرها هم «حال‌گیری» نیست. از طرف دیگر، همه این بازی‌ها روی ویندوز هم قابل اجراست.

برنده این قسمت، ویندوز: بسیاری از بازی‌هایی که ممکن است بخواهید بازی کنید، روی کروم‌بوک‌ها اجرا نخواهند شد.

پخش چندرسانه‌ای
هیچ‌کدام از دو سیستم‌عامل از همه نوع فایل پشتیبانی نمی‌کنند، اما در دستگاه‌های ویندوزی این امکان وجود دارد که ابزار اجرا (کدک) آن فایل‌ها را دانلود نمایید. فایل‌های «کویک‌تایم» به عنوان مثال روی کروم اجرا نمی‌شوند.

کروم‌بوک از فرمت‌های رسانه‌ای زیر پشتیبانی می‌کند:

.3gp, .avi, .mov, .mp4, m4v, .mp3, .mkv, .ogv, .ogm, .ogg, .oga. .webm, .wav

و این بدین معنی است که .aac و متعاقباً آی‌تیونز قابلیت پخش ندارد. از طرفی، فرمت .h264 را در بین فرمت‌های بالا نمی‌بینید؛ در‌حالی‌که بیش از نیمی از ویدئوهای اینترنتی و پسوند پیش‌فرض اکثر دوربین‌ها، همین فرمت است. در مورد فایل‌های تصویری نیز، کروم فایل‌های .tiff را نمی‌خواند.

ویندوز مدیا سنتر مایکروسافت درون خود به‌طور عادی فایل‌های زیر و همه فایل‌های پشتیبانی‌شده روی کروم را اجرا می‌کند:

.aac, .asf, .asx, .m2ts, .m3u, .mpg, .mpeg, .qt, .wmv, .vod and .wma

برنده این قسمت، ویندوز: کم‌تر فایلی پیدا می‌شود که ویندوز نتواند پخش نکند.

امنیت
مدت‌هاست ویندوز، هدف هکرهایی بوده که سعی در آلوده کردن رایانه‌ها به ویروس، بدافزار، بات‌نت (کرم، تروجان و...) و ثبت‌کننده‌های کلیدکیبورد keylogger داشته‌اند. درواقع یکی از نخستین کارهایی که باید با یک لپ‌تاپ ویندوزی کرد، نصب یک آنتی‌ویروس قوی است. بااین‌حال، «محافظ ویندوز» Windows Defender مایکروسافت روی سیستم‌عامل وجود دارد و کارایی‌اش هم بد نیست.

 

دیفندر همیشه در پشت پرده حضور داشته و چنانچه فعالیت مشکوکی در کار باشد، شما را مطلع می‌کند. قابلیت «صفحه هوشمند» SmartScreen نیز زمانی‌که برنامه‌ای را نشناسد، پیام هشدار می‌دهد تا جلوی برنامه‌هایی گرفته شود که اطلاعات سری حساب‌های بانکی و این‌گونه موارد را سرقت می‌کنند. ازطرف‌دیگر، به موجب قابلیت «بوت ایمن» secure-boot هر بار که لپ‌تاپ را روشن می‌کنید، پیش از بالا آمدن، برنامه سیستم را بررسی می‌کند تا نرم‌افزارهای مزاحم به طور خودکار اجرا نشوند.

کروم هنوز چشم هکرها را نگرفته است. اما فارغ از این، گوگل در تبلیغات فروش بر امنیت تأکید خاصی دارد. یک کروم‌بوک به صورت خودکار فیلترهای وب، محیط امن رسانه‌ای و به‌روزرسانی‌های امنیتی را انجام می‌دهد. چنانچه چیزی به سیستم کروم رسوخ کرد، می‌توانید با چند کلید ساده به تنظیمات کارخانه برگردید. تنها مشکل امنیتی که دارندگان کروم‌بوک با آن مواجه می‌شوند، دزدانی هستند که به دنبال هک سایت‌هایی برمی‌آیند که بسیاری از اطلاعات شخصی در آن‌جا ذخیره شده است.

برنده این قسمت، کروم: با فرض این‌که رمز عبور گوگل را نزد خود نگه می‌دارید، احتمالاً با کروم تجربه بی‌خطرتری خواهید داشت.

گزینه‌های سخت‌افزاری

 

به گزارش سافت‌گذر ؛ گ«تنوع چاشنی زندگی است» و تنها شمار اندکی از فناوری‌ها، از لحاظ تنوع به پای ویندوز می‌رسند. همین صفحه‌نمایش لپ‌تاپ‌ها را فرض بگیریم که می‌تواند از 11 تا 18 اینچ باشد (چه با صفحه‌لمسی و چه بدون آن). هشت سازنده مطرح، لپ‌تاپ ویندوزی می‌زنند؛ حافظه رم از 2 تا 16 گیگابایت متغییر بوده و فضای ذخیره تا چندین ترابایت می‌رسد.

برخی از این دستگاه‌ها از پلاستیک ساخته‌شده‌اند و جنس برخی از فلز است که رنگ‌بندی‌های گوناگون دارد. هدف از ساخت بعضی‌هاشان «قابل‌حمل بودن» است، در‌حالی‌که برخی دیگر بیش‌تر رومیزی هستند. وقتی نوبت به ویندوز می‌رسد، برای هر ذائقه‌ای مدلی وجود دارد.

 

بازار کروم، محدودتر است. درواقع، در حال حاضر فقط چند مدل خاص موجود است که چند شرکت خاص ساخته‌اند. صفحه‌نمایش از 11 تا 14 متغییر است، پس تجربه استفاده از صفحه‌نمایش‌های بزرگ را پیدا نخواهید کرد. تنها چند مدل از قابلیت صفحه‌لمسی پشتیبانی می‌کنند. بااین‌حال، کروم‌بوک‌ها فوق‌العاده قابل‌حمل‌اند و بین 900 تا 1800 گرم وزن دارند.

برنده این قسمت، ویندوز: با دنیای مایکروسافت گزینه‌های بیش‌تری پیش رو دارید، ازاین‌رو احتمال این‌که مدل موردپسند خود را بیابید بیش‌تر است.

قیمت‌گذاری
با تنوعی که لپ‌تاپ‌های ویندوز دارند، محدوده قیمتی وسیع‌تری نیز انتظارتان را می‌کشد. در مدل‌های بالادستی که مخصوص بازی یا ایستگاه کاری برای نرم‌افزارهای سنگین هستند، شاهد قیمت‌های چندهزار دلاری هستیم. در آن‌سوی داستان، لپ‌تاپ‌های اقتصادی را می‌بینید که تنها 300 دلار قیمت خورده‌اند، بااین‌حال باید از قدرت پردازنده، اندازه صفحه و سایر امکانات و تسهیلات چشم‌پوشی کنید.
مدل ایسری که در تست‌های بالا استفاده شد تنها 369 دلار قیمت داشت. با این قیمت، 6 ساعت عمر باتری، بلندگوهای عالی و یک طراحی سبک را به خانه می‌برید. مدل 11.6 اینچی با هارد 500 و پردازنده پنتیوم اینتل، کارهای روزانه را انجام می‌دهد، اما به درد ویرایش فیلم یا بازی‌های باگرافیک نمی‌خورد.

محدوده انتخاب قیمت برای کروم‌بوک‌ها بسیار محدود است: بین 200 تا 400 دلار. برای کارهای پایه‌ای با اینترنت، برچسب قیمت 200 دلاری می‌تواند دلربا باشد. تنها با 299 دلار می‌توانید کروم‌بوک 14 اچ‌پی را بردارید: 8 ساعت باتری، 200 مگابایت اینترنت نسل 4 و طراحی جذاب به همراه صفحه رنگارنگ. اما پردازنده این دستگاه هم اینتل است و کروم‌بوکی که می‌گیرید فقط 16 گیگابایت فضای داخلی دارد.

برنده این قسمت، کروم: تقریباً با هر میزان (معقول) پولی که داشته باشید می‌توانید یک کروم‌بوک بخرید، البته طبیعتاً نمی‌توانید لپ‌تاپ خیلی قدرتمندی تهیه کنید.

نتیجه‌گیری
در نتیجه کلی این نبرد، ویندوز در جایگاه نخست قرار گرفت. سیستم‌عامل ویندوز برنده 7 دور از 11 دور این مسابقه شد. اساساً این سیستم‌عامل به خریداران، قدرت انتخاب بیش‌تری در همه زمینه‌ها ارائه می‌کند: برنامه، ویرایش فیلم و عکس، بسته نرم‌افزاری، بازی، فرمت فایل و سخت‌افزار. از طرفی، قابلیت‌های آفلاین این سیستم‌عامل بیش‌تر است.

به گزارش سافت‌گذر ؛ چنانچه در شمار خریدارانی هستید که از یک طرف هوای جیب‌شان را بیش‌تر دارند و از طرف دیگر می‌توانند همیشه آنلاین باشند، از فضای امن و ساده کروم لذت خواهید برد. بااین‌حال، اگر قدرت و همه‌فن‌حریفی می‌خواهید، ویندوز است که در این قلمرو فرمانروایی می‌کند.
نظرتان را ثبت کنید کد خبر: 22499 گروه خبری: اخبار سخت افزار منبع خبر: سافت گذر تاریخ خبر: 1393/06/16 تعداد مشاهده: 1648
کلید واژه ها: ,
اخبار مرتبط
سافت گذر