کانال سافت گذر در ایتا خبرهای جذاب سافت گذر را در ایتا دنبال کنید
جستجو در سافت گذر سافت گذر
جستجو در سایت در حال جستجو ...
کاربر عزیز ! اگر میخواهید به طور لحظه ای از بروز رسانی نرم افزار مورد نظر خود آگاه شوید و ایمیل بروز رسانی برنامه مورد نظر خود را در لحظه دریافت نمایید و فهرست برنامه های منتخب خود را در محیط کاربری خود ذخیره کنید همچنین دسترسی به تمامی برنامه های مخصوص اعضای ویژه(VIP) داشته باشید، با پرداخت ماهی فقط 5700 تومان تا یکسال از این امکان بهره مند شوید عضویــــــت
x
X لایسنس آنتی ویروس نود 32
بستن
 
آپدیت نود 32
تعداد برنامه ها: 9161 | مشاهده و دانلود: 735293501 | آخرین بروزرسانی: 1403/02/06 | اعضاء: 316268 | نظرات: 37883
اطلاعیه های مهم سایت اطلاعیه های مهم سایت
💐 میلاد امام حسن مجتبی علیه السلام مبارک باد 💐
 شهادت حضرت حمزه سیدالشهدا و وفات حضرت عبدالعظیم حسنی علیهما السلام تسلیت باد

🔰 لایسنس نود 32 آخرین نسخه با تخفیف باورنکردنی با پشتیبانی سافت گذر را از اینجا تهیه کنید.

جهت رفع مشکل باز شدن سایت به دلیل بلاک توسط  نود 32 این ویدیو یا این ویدیو(ورژن 9 به بالا) یا راهنمای تصویری را مشاهده کنید

اکانت های بروزرسانی نود32 با قیمت های مناسب به صورت یک ، سه ، شش و دوازده ماهه از اینجا قابل خرید می باشد.

محصولات ESET نسخه 9 و 10 و 11 و 12 و 13  را با سریال های ارائه شده در اینجا فعال کنید. در صورتمی از کارافتادن جایگزین می شود.

افراک

سافت گذر دانشنامه نرم افزار - دانلود رایگان نرم افزار

سرور آپدیت نود 32
پیشنهاد سافت گذر
نظر سنجی
[مشاهده نتایج]

اولین تراشه با فرآیند 2 نانومتری دنیا توسط IBM تولید می شود

به گزارش سافت گذر، وقتی صحبت از شرکت هایی می شود که در زمینه تولید تراشه فعالیت دارند، معمولاً کمتر کسی یاد IBM می افتد. با این وجود، دیروز خبر رسید که کمپانی نامبرده روشی ابداع کرده که توانسته با استفاده از سازه GAA بیش از 50 میلیارد ترانزیستور را در یک چیپست قرار دهد.

تراشه چیپست پردازنده کووالکوم IBM

پیشرفته ترین تراشه های فعلی دنیا نظیر A14 بیونیک اپل و اسنپدراگون 888 کووالکوم با فرآیند لیتوگرافی 5 نانومتری تولید شده اند. این یعنی در هر میلی متر مربع جدیدترین چیپست ساخت اپل 134.09 ترانزیستور وجود دارد حال آنکه در هر میلی متر مربع A13 بیونیک 89.97 میلیون ترانزیستور قرار گرفته بود. لازم به ذکر است که تعداد کلی ترانزیستورهای A14 بیونیک به 11.8 میلیارد عدد می رسد.

هر چه تعداد ترانزیستورهای استفاده شده در هر میلی متر مربع بیشتر شود، چیپست ساخته شده قدرتمندتر و کم مصرف تر خواهد شد. اگر بخواهیم مقایسه ای داشته باشیم باید بگوییم A11 بیونیک و اسنپدراگون 865 که با فرآیند لیتوگرافی 11 نانومتری ساخته شده بودند نسبت به تراشه هایی که با فرآیند 2 نانومتری تولید خواهند شد به میزان 45 درصد کم سرعت ـر و 75 درصد پرمصرف تر هستند.

برای اینکه بتوان میلیاردها ترانزیستور در یک چیپست قرار داد، IBM از تکنولوژی EUV بهره برده که سبب می شود خطوط کوچکتر از اشعه های نوری مرئی به وجود بیاید. این خطوط نوری الگوهایی به وجود می آورند که سبب ساخت مدار می گردند. به علاوه، IBM فناوری GAA را به جای FinFET به کار برد تا با ایجاد چهار ورودی در یک ترانزیستور، سیگنال های الکتریکی از میان آنها عبور کند.

IBM می گوید که با استفاده از فناوری لیتوگرافی 2 نانومتری معجزاتی در زمینه دوام باتری گوشی های هوشمند به وقوع خواهد پیوست. این شرکت توضیح می دهد:«« دوام باتری موبایل هایی که از تراشه های ساخت شده با فرآیند 2 نانومتری بهره می برند می تواند تا چهار برابر افزایش یابد. بر این اساس، با توجه به الگوهای مصرفی معمولی، فقط نیاز خواهد بود تا گوشی ها هر چهار روز یک بار شارژ شوند»».

IBM برای کسانی که نگران منقضی شدن قانون مور هستند (قانونی که می گوید هر سال تعداد ترانزیستورهای استفاده شده در هر چیپست دو برابر می شود) می گوید که به تحقیقاتش ادامه می دهد و روش های بهره مندی از فناوری 1 نانومتری و بیشتر را ابداع خواهد کرد.

این شرکت یادآور می شود که هنوز چند سالی با تولید انبوه پردازنده های 2 نانومتری فاصله دارد و امسال تازه می خواهد چیپست های 7 نانومتری را روانه بازار کند. سال بعد اما، TSMC و سامسونگ می خواهند تولید تراشه های 3 نانومتری را آغاز نمایند.

اینکه IBM توانسته ساخت اولین تراشه 2 نانومتری را رسماً پایان دهد یک دستاورد عظیم برای ایالات متحده به شمار می آید. سال گذشته TSMC به عنوان بزرگترین سازنده چیپست دنیا مدعی شد که می خواهد یک کارخانه 12 میلیارد دلاری در آریزونا بسازد. در ادامه نیز خبر رسید که ایالات متحده درخواست ساخت پنج کارخانه دیگر را ارائه کرده تا تعداد این کارخانه ها در مجموع به شش عدد برسد. این کشور سعی دارد تا تمرکز تولید تراشه را از چین خارج کند تا دیگر کشورها نگران روابط با این منطقه نباشند.

نگرانی هایی وجود دارد که اگر چین بتواند به قطب ساخت تراشه تبدیل شود، تایوان و TSMC که بزرگترین فروشنده چیپست به اپل است را کنار خواهد زد. حالا خبر خوش برای آمریکا این است که IBM روش های ساخت تراشه های 2 نانومتری را در آزمایشگاه های خاص خودش تولید کرده است.

این شرکت می گوید:«« تولید تراشه های 2 نانومتری نشان دهنده دستاوردهای کوچکی است که به ما می فهماند می توانیم هر کاری که می خواهیم را انجام دهیم. در واقع این نتیجه سخت کوشی و استفاده از نیروی متخصص حوزه های لیتوگرافی، ادغام، بافت سازی، ساخت دستگاه، شخصیت سازی و الگوبرداری و بهره گیری از تحقیقات بینا رشته ای است»».

 

 
منبع: phonearena.com 
نظرتان را ثبت کنید کد خبر: 48976 گروه خبری: اخبار سخت افزار منبع خبر: سافت گذر تاریخ خبر: 1400/02/19 تعداد مشاهده: 2157
کلید واژه ها: , , , ,
سافت گذر