الایمان و الکفوفی الکتاب و السنه
اشارة:
سرشناسه : سبحانی تبریزی جعفر، ۱۳۰۸-
عنوان و نام پدیدآور : الایمان و الکفوفی الکتاب و السنه رساله موجزه تبحث عن حقیقه ... و تلها رسالتان احیاه السید المسیح علیه السلام - بعد الرفع المناهج التفسیریه تالیف جعفر السبحانی
مشخصات نشر : قم موسسه الامام الصادق ع ۱۴۱۶ق ۱۳۷۴.
مشخصات ظاهری : ۲۳۲ص.
یادداشت : کتابنامه به صورت زیرنویس موضوع : ایمان (اسلام
موضوع : کفر
شناسه افزوده : موسسه امام صادق ع
رده بندی کنگره : BP۲۲۵ /س۲الف۹ ۱۳۷۴
رده بندی دیویی : ۲۹۷/۴۶۴
شماره کتابشناسی ملی : م ۷۵-۳۴۹۳
هذا الکتاب ...:
مقدمة؛ تمهید؛ الجهة الاَُولى:؛ الجهة الثانیة:؛ الجهة الثالثة:؛ الجهة الرابعة:؛ الجهة الخامسة:؛ الجهة السادسة:؛ الجهة السابعة :؛ الجهة الثامنة:؛ الجهة التاسعة :؛ الجهة العاشرة :؛ رسالة فی حیاة السید المسیح ـ ع ـ بعد الرفع؛ المناهج التفسیریة
جعفر سبحانی (متولد ۱۳۰۸ش) از مراجع تقلید و اساتید حوزه علمیه قم. وی در فقه، اصول، تفسیر و علم کلام تخصص دارد. سبحانی از مدیران دارالتبلیغ اسلامی و نویسندگان مجله مکتب اسلام در سالهای پیش از انقلاب اسلامی ایران و نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان قانون اساسی بود. وی مؤسس مرکز تخصصی کلام اسلامی در حوزه علمیه قم است و آثار متعددی درباره علوم اسلامی نوشته است. کتابهای الموجز، فروغ ابدیت، منشور جاوید (تفسیر موضوعی قرآن)، آیین وهابیت، منشور عقاید امامیه از جمله آنهاست. برخی از آثار او از کتابهای درسی حوزههای علمیه بهشمار میرود.
آیتاللّه جعفر سبحانی در ۲۰ فروردین ۱۳۰۸ش در تبریز متولد شد. پدرش آیتاللّه محمدحسین سبحانی خیابانی است. جعفر سبحانی پس از تحصیلات ابتدایی، کتابهای گلستان، بوستان، تاریخ معجم، نصاب الصبیان و ابواب الجنان را خواند. در ۱۴ سالگی وارد مدرسه علمیه طالبیه تبریز شد. علوم ادبی را پیش حسن نحوی و علیاکبر نحوی، و بخشی از مُطول، منطق منظومه و شرح لمعه را در درس محمدعلی مدرس خیابانی شرکت کرد.
با ظهور فرقه دمکرات به رهبری پیشهوری در سال ۱۳۲۵ش و تشکیل حکومت خودمختار در منطقه آذربایجان، آیتالله سبحانی به قم مهاجرت کرد و باقیمانده فرائد الاصول را در درس محمد مجاهدی تبریزی (۱۳۲۷-۱۳۷۹ق) و میرزا احمد کافی (۱۳۱۸-۱۴۱۲ق) و کفایة الاُصول را در درس آیتاللّه گلپایگانی شرکت کرد.
آیتاللّه سبحانی در کنار تحصیل دروس فقه و اصول به یادگیری فلسفه، کلام و تفسیر مشغول شد. در تبریز شرح قواعد العقائد را پیش سید محمد بادکوبهای آموخته بود و در حوزه علمیه قم در درسهای منطق و شرح منظومه و اسفار اربعه علامه طباطبایی شرکت کرد و همزمان، در جلسه شبهای پنجشنبه و جمعه علامه طباطبائی حاضر میشد. او بعد از انتشار کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم به خواست علامه، کتاب اصول فلسفه را به عربی ترجمه کرد که نخستین جلد آن با مقدمه علامه طباطبایی به چاپ رسید