کانال سافت گذر در ایتا خبرهای جذاب سافت گذر را در ایتا دنبال کنید
جستجو در سافت گذر سافت گذر
جستجو در سایت در حال جستجو ...
کاربر عزیز ! اگر میخواهید به طور لحظه ای از بروز رسانی نرم افزار مورد نظر خود آگاه شوید و ایمیل بروز رسانی برنامه مورد نظر خود را در لحظه دریافت نمایید و فهرست برنامه های منتخب خود را در محیط کاربری خود ذخیره کنید همچنین دسترسی به تمامی برنامه های مخصوص اعضای ویژه(VIP) داشته باشید، با پرداخت ماهی فقط 5700 تومان تا یکسال از این امکان بهره مند شوید عضویــــــت
x
X لایسنس آنتی ویروس نود 32
بستن
 
آپدیت نود 32
تعداد برنامه ها: 9160 | مشاهده و دانلود: 735293501 | آخرین بروزرسانی: 1403/02/06 | اعضاء: 316258 | نظرات: 37883
اطلاعیه های مهم سایت اطلاعیه های مهم سایت
💐 میلاد امام حسن مجتبی علیه السلام مبارک باد 💐
 شهادت حضرت حمزه سیدالشهدا و وفات حضرت عبدالعظیم حسنی علیهما السلام تسلیت باد

🔰 لایسنس نود 32 آخرین نسخه با تخفیف باورنکردنی با پشتیبانی سافت گذر را از اینجا تهیه کنید.

جهت رفع مشکل باز شدن سایت به دلیل بلاک توسط  نود 32 این ویدیو یا این ویدیو(ورژن 9 به بالا) یا راهنمای تصویری را مشاهده کنید

اکانت های بروزرسانی نود32 با قیمت های مناسب به صورت یک ، سه ، شش و دوازده ماهه از اینجا قابل خرید می باشد.

محصولات ESET نسخه 9 و 10 و 11 و 12 و 13  را با سریال های ارائه شده در اینجا فعال کنید. در صورتمی از کارافتادن جایگزین می شود.

افراک

سافت گذر دانشنامه نرم افزار - دانلود رایگان نرم افزار

سرور آپدیت نود 32
پیشنهاد سافت گذر
نظر سنجی
[مشاهده نتایج]

تکلیفمان را روشن کنیم: فتوشاپ و لایت‌روم چه فرقی باهم دارند!

اگر تفاوت بین «فتوشاپ» و «لایت‌روم» را نمی‌دانید، نگران نباشید! چون تنها نیستید!


PS-vs-Lr-00

به گزارش سافت گذر به نقل ازفارنت؛ سوال رایجی که اغلب عکاسان تازه‌کار با آن مواجه هستند این است: «برای ویرایش عکس‌هایم از چه نرم‌افزاری باید استفاده کنم؟». برنامه‌های مختلفی وجود دارند که می‌توان با آنها به ویرایش عکس پرداخت، اما اغلب عکاسان با فتوشاپ و لایت‌روم کار می‌کنند. سوال قبلی با این سوال چالش برانگیز ادامه پیدا می‌کند که : «فرق فتوشاپ و لایت‌روم چیست؟» در عین حال که این دو نرم‌افزار شباهت‌های زیادی داشته و کارکرد‌های یکسانی دارند، در شیوه کار تفات‌هایی داشته و خصوصیات منحصربفردی دارند. دانستن شباهت‌ها و تفاوت‌های لایت‌روم و فتوشاپ به شما کمک می‌کند که هنگام کار بهترین و کارآمدترین گزینه را انتخاب کنید.

با فارنت همراه باشید تا برای شما از شباهت‌ها و تفاوت‌های لایت‌روم فتوشاپ صحبت کنیم:

شباهت‌ها

در حالت کلی هر دو نرم‌افزار کار مشابهی انجام می‌دهند: ویرایش عکس. چگونگی انجام این کار و چگونگی استفاده شما از آها کاملاً متفاوت است. با این حال یادگیری استفاده از یک از آنها، با اندکی اغماض برای کار با هردو کافی است. هر دو این نرم‌افزار‌ها از فرمت‌های مختلفی مانند JPEG ، PNG ، TIFF و RAW پشتیبانی می‌کنند. در اصل هردو نرم افزار برای پردازش عکس‌های RAW از نرم افزار Adobe Camera Raw استفاده می‌کنند. بنابراین برای ایجاد جلوه‌های مختلف و اعمال اصلاحات بر روی عکس‌ها تقریباً شیوه مشابهی را در هر دو نرم‌افزار پیش‌رو دارید.

هر دو نرم‌افزار ابزارهای بسیاری برای اعمال اصلاحات بر روی عکس‌دارند و گزینه‌های بسیار قدرتمندی برای ایجاد جلوه‌های خاص دارند. بسیاری از عکاسان با لایت‌روم کار می‌کنند و سمت فتوشاپ نمی‌آیند و عکاسان بسیاری هم هستند که با فتوشاپ کار می‌کنند و تابحال یک‌بار هم لایت‌روم را باز نکرده‌اند. دانستن تفاوت‌های این دو نرم‌افزار به شما کمک می‌کند تا بهترین انتخاب‌ را در شرایط مختلف کاری انجام دهید.

تفاوت‌ها

۱ . نحوه ذخیره و مدیریت فایل

یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین تفاوت‌های لایت روم و فتوشاپ در این است که لایت روم نه‌تنها عکس‌ها را ویرایش می‌کند، بلکه قابلیت انتقال و ذخیره در جاهای مختلف کامپیوتر را دارد. شیوه کار لایت روم اینگونه است که ،‌فایل دیگری هم با نام «کاتالوگ» که در آن فایل اولیه بعلاوه دستور‌العملی که اصلاحات و تاثیرات اعمال کرده شما در آن وجود دارد، در کنار فایل ویرایش شده شما ذخیره می‌شود. نحوه کار اینگونه است که در کنار فایل اصلی ویرایش نشده، فایل اطلاعاتی کوچکی قرار می‌گیرد که در آن کلیه اعمالی که بر روی عکس انجام داده می‌شود ذخیره شده و به راحتی قابل اعمال دوباره می‌شود. به این شیوه ویرایش، ویرایش غیردائم می‌گویند که تفاوت شدیدی با شیوه فتوشاپ دارد.

در واقع لایت‌روم پس از ویرایش عکس، فایل ویرایش شده را در نقطه دیگری ذخیره می‌کند و فایل اولیه را به صورت دست‌نخورده حفظ کرده و فایل کوچکی به نام کاتالوگ ایجاد می‌کند که در آن اطلاعات ویرایشی عکس ذخیره می‌شود. نکته قابل توجه درباره این فایل کاتالوگ این است که این فایل تمام اطلاعات ویرایشی همه عکس‌هایی که در آن فولدر قرار دارند را در خود ذخیره می‌کند. در واقع شما در یک فولدر عکس، با هر تعداد فایل عکس، تنها یک فایل کاتالوگ خواهید داشت که نهایتاً حجم آن به کمتر از ۲۰۰ مگابایت خواهد رسید.

فرآیند ذخیره عکس در لایت روم را در دیاگرام زیر مشاهده می‌کنید.PS-vs-Lr-03

در مقابل، فتوشاپ به روش کاملاً متفاوتی عمل می‌کند. وقتی عکسی را در فتوشاپ ویرایش می‌کنید، دقیقاً درحال اعمال تغییر بر روی فایل اصلی هستید. برای نگه داشتن فایل اصلی باید کپی دیگری از آن و با فرمت PSD ذخیره کنید که حجم این فایل بیش از ۵۰ مگابایت است.

فرآیند ذخیره سازی عکس در فتوشاپ را در دیاگرام زیر مشاهده می‌کنید.PS-vs-Lr-05

فرآیند ذخیره‌سازی و مدیریت فایل در دو نرم افزار را مشاهده کرده و تفاوت آنها را متوجه شدید. می‌بینید که در فتوشاپ برای ویرایش غیردائم باید یک فایل حدود ۵۰ مگابایتی ذخیره کنید، درحالی که برای لایت روم تنها یک فایل کاتالوگ اطلاعات ویرایشی تمام عکس‌های شما را در خود ذخیره می‌کند و کم‌تر از ۲۰۰ مگابایت حجم را اشغال می‌کند. بنابراین در این مودرکار با فتوشاپ به صرفه نبوده و حجم زیادی اشغال کرده بعلاوه تعداد زیادی فایل بر روی دست شما می‌گذارد.PS-vs-Lr-01

حالا چرا باید از فتوشاپ استفاده کنیم. به یک دلیل کاملاً موجه: قدرت بیش‌تر!

۲ . ابزارهای ویرایش

اگر بخواهیم تفاوت فتوشاپ و لایت‌روم را در این زمینه با یک مثال ساده بگوییم، لایت‌روم را یک پزشک عمومی و فتوشاپ را یک متخصص در نظر می‌گیریم. یک پزشک عمومی به راحتی بیماری‌های رایج و ساده را تشخیص داده و سریع‌ترین و ساده‌ترین درمان‌ها را برای بیمار تجویز می‌کند. اما برخی بیماری‌ها هستند که پزشک عمومی قادر به تشخیص و درمان صحیح آنها نیست. اینجاست که باید نزد یک متخصص رفت تا به‌صورت دقیق بیماری را تشخیص و درمان مناسب را ارائه کند. اما باید این تفاوت را هم درنظر بگیرید که قت گرفتن از یک متخصص هزینه و وقت بیش‌تری را می‌طلبد و طبیعتاً دوره تشخیص و درمان هم طولانی‌تر‌ است. در عین حال یک پزشک عمومی به راحتی در دسترس بوده و درمان‌های تجویز شده در زمانی کوتاه تاثیر می‌کنند.

لایت‌روم بسیاری از ابزارهایی که فتوشاپ دارد را درا خود داشته و اعمال این ابزارها حتی از فتوشاپ‌ هم ساده‌تر و سهل‌الوصول تر است. اما برای اعمال برخی اصلاح‌ها و جلوه‌های خاص باید سراغ فتوشاپ بروید. یکی از مهم‌ترین تفاوت‌ها در اینجا، قابلیت ایجاد «Layer» یا همان لایه است. لایه‌ها به راحتی در فتوشاپ قابل ایجاد هستند که باید اعتراف کرد سهم بزرگی در ویرایش عکس حرفه‌ای دارند. درحالی که در لایت روم امکان ایجاد لایه وجود ندارد و همه چیز مستقیماً بر روی عکس اعمال می‌شود. از طرفی دیگر لایت روم امکان اعمال تاثیرات و اصلاحات ساده را به راحتی فراهم می‌کند، درحالی که در فتوشاپ برای اعمال همین تاثیرات و اصلاحات ساده باید گام‌های زیادی طی کرد.

۳ . کاربری

لایت روم در زمینه مدیریت عکس‌ها و دسته بندی و اعمال ویرایش به صورت جمعی فوق‌العاده است. به راحتی می‌‌توان در لایت‌روم عکس‌ها را در دسته‌بندی‌های متفاوت و با مشخصات متفاوت قرار داد و علاوه بر این دسترسی به عکس‌ها بسیار سریع و آسان است.PS-vs-Lr-02

در عین حال فتوشاپ به هیچ وجه قابلیتی برای دسته بندی و یا اعمال ویرایش‌های جمعی ندارد ولی قدرت فوق‌العاده این نرم‌افزر برای ویرایش عکس غیرقابل انکار است. البته می‌توانید از «ادوبی بریج» (Adobe Bridge) در کنار فتوشاپ استفاده کنید و به دسته‌بندی و اعمال ویرایش‌های جمعی بپردازید.

کدام نرم‌افزار مناسب شماست؟

حالا تفاوت‌ها و شباهت‌های این دو نرم‌افزار را می‌دانید. بسته به اینکه قصد چه نوع ویرایشی و در چه سطحی را دایرد، باید یکی از این دو نرم‌افزار را انتخاب کنید. اگر تعداد عکس‌های شما زیاد بوده و نیاز چندانی به ویرایش ندارد لایت روم گزینه مناسبی است. اما اگر تعداد کمی عکس دارید که باید به صورت جدی ویرایش شوند تا در ابعادی بزرگ به چاپ برسند فتوشاپ بهترین گزینه است. در ضمن به یاد داشته باشید که تا زمانی که امکانات فتوشاپ را نشناخته و از آن در حد لایت‌روم استفاده کنید، ترجیح دادن فتوشاپ بر لایت‌روم کار چندان عاقلانه‌ای نخواهد بود.

نظرتان را ثبت کنید کد خبر: 25954 گروه خبری: اخبار آموزشی منبع خبر: farnet.ir تاریخ خبر: 1394/01/23 تعداد مشاهده: 1647
سافت گذر