کانال سافت گذر در ایتا خبرهای جذاب سافت گذر را در ایتا دنبال کنید
جستجو در سافت گذر سافت گذر
جستجو در سایت در حال جستجو ...
کاربر عزیز ! اگر میخواهید به طور لحظه ای از بروز رسانی نرم افزار مورد نظر خود آگاه شوید و ایمیل بروز رسانی برنامه مورد نظر خود را در لحظه دریافت نمایید و فهرست برنامه های منتخب خود را در محیط کاربری خود ذخیره کنید همچنین دسترسی به تمامی برنامه های مخصوص اعضای ویژه(VIP) داشته باشید، با پرداخت ماهی فقط 5700 تومان تا یکسال از این امکان بهره مند شوید عضویــــــت
x
X لایسنس آنتی ویروس نود 32
بستن
 
آپدیت نود 32
تعداد برنامه ها: 9158 | مشاهده و دانلود: 734771208 | آخرین بروزرسانی: 1403/02/04 | اعضاء: 316225 | نظرات: 37882
اطلاعیه های مهم سایت اطلاعیه های مهم سایت
💐 میلاد امام حسن مجتبی علیه السلام مبارک باد 💐
 شهادت امیرالمومنین علی ابن ابی طالب علیه السلام تسلیت باد

🔰 لایسنس نود 32 آخرین نسخه با تخفیف باورنکردنی با پشتیبانی سافت گذر را از اینجا تهیه کنید.

جهت رفع مشکل باز شدن سایت به دلیل بلاک توسط  نود 32 این ویدیو یا این ویدیو(ورژن 9 به بالا) یا راهنمای تصویری را مشاهده کنید

اکانت های بروزرسانی نود32 با قیمت های مناسب به صورت یک ، سه ، شش و دوازده ماهه از اینجا قابل خرید می باشد.

محصولات ESET نسخه 9 و 10 و 11 و 12 و 13  را با سریال های ارائه شده در اینجا فعال کنید. در صورتمی از کارافتادن جایگزین می شود.

افراک

سافت گذر دانشنامه نرم افزار - دانلود رایگان نرم افزار

سرور آپدیت نود 32
پیشنهاد سافت گذر
نظر سنجی
[مشاهده نتایج]

آشنایی با انواع USB و تکنولوژی Thunderbolt

شاید تعدد انواع مختلف درگاه‌های USB و همچنین تکنولوژی‌هایی نظیر Thunderbolt برای شما گیج‌کننده باشند.

آشنایی با انواع USB و تکنولوژی Thunderbolt

هر روز تولید کنندگان بیشتر و بیشتری از درگاه‌های USB-C و تکنولوژی Thunderbolt 3 در دستگاه‌های خود استفاده می‌کنند. در این مطلب قصد داریم نسل‌های مختلف درگاه USB و همچنین تکنولوژی Thunderbolt 3 را معرفی کنیم.

انواع مختلف USB
درگاه‌های USB همواره با شماره‌هایی مانند USB 2 و USB 3 شناخته می‌شوند. این شماره‌ها به تغییرات و اصلاحات اعمال شده در این درگاه‌ها در گذر زمان اشاره دارند. اولین نسخه از USB که به‌طور تجاری در اختیار مصرف‌کنندگان قرار گرفت USB 1.1 نام داشت. حدودا دو سال پس از آن USB 2 در اختیار کاربران قرار گرفت و پس از آن نیز شاهد معرفی USB 3 و در ادامه نیز شاهد معرفی USB 3.1 نسل اول و دوم بودیم که به‌ ترتیب امکان انتقال اطلاعات با سرعت‌های ۵ و ۱۰ گیگابیت بر ثانیه را فراهم می‌کردند.

در هر نسخه از USB، سرعت انتقال اطلاعات و میزان نیروی انتقالی (جهت شارژ دستگاه‌ها و...) افزایش یافته است. همچنین در نسخه‌های مختلف USB شاهد تغییراتی در ظاهر این درگاه‌ها نیز بوده‌ایم. با این وجود، به‌کمک انواع مختلف آداپتورها، هاب‌ها و دانگل‌ها امکان تطبیق درگاه‌ها و کانکتورهای متفاوت با یکدیگر فراهم شده است.

اشکال مختلف درگاه‌های USB
USB A & USB C
USB-A (بالا) و USB-C (پایین)

درگاه‌های USB دارای اشکال و ابعاد مختلفی هستند. اولین شکل درگاه‌های USB به‌ نام USB-A یا USB Standard-A و همچنین USB Type-A شناخته می‌شود؛ این شکل از درگاه‌ها مدت زیادی است که مورد استفاده قرار گرفته‌اند. این درگاه‌ها در طیف وسیعی از وسایل و ابزارها از جمله کامپیوترهای شخصی و لپ‌تاپ‌ها استفاده می‌شوند؛ احتمالا ماوس و صفحه‌کلیدی که هم اکنون استفاده می‌کنید نیز از چنین درگاهی استفاده می‌کنند.

USB Micro-B with SuperSpeed
USB Micro-B با SuperSpeed

USB-B که با نام‌های USB Standard-B یا USB Type-B نیز شناخته می‌شود، دارای شکلی چهارگوشه با لبه‌های اریب در قسمت بالا است. این شکل از درگاه USB با استاندارد‌های USB 1.1، USB 2، USB 3 و USB 3.1 سازگار است. در حالی که اغلب رایانه‌ها و کامپیوتر‌های شخصی به درگاه USB-A مجهز هستند، دستگاه‌هایی که به آن‌ها وصل می‌شوند نظیر چاپگر‌ها و اسکنرها، معمولا از درگاه USB-B استفاده می‌کنند. اکثر گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها (به‌جز محصولات اپل) از نوعی از درگاه USB-B که به‌نام USB Micro-B یا Micro-USB شناخته می‌شوند، استفاده می‌کنند. برخی دستگاه‌ها نظیر دوربین‌های GoPro نیز از درگاه‌هایی موسوم به USB Mini-B استفاده می‌کنند.

USB-C
USB-C

در دو سال اخیر اغلب تولیدکنندگان شروع به استفاده از درگاه جدیدی موسوم به USB-C یا USB Type-C کرده‌اند. USB-C سومین تغییر شکل ظاهری درگاه‌های USB پس از USB-A و USB-B است. به‌علاوه، حرف C در نام این درگاه تا حدی به شکل ظاهری این درگاه اشاره دارد که دارای گوشه‌های گرد (شبیه به حرف C) است. یکی از برتری‌های USB-C بر نمونه‌های قبلی، امکان اتصال درگاه به‌صورت رو به بالا و رو به پایین است.

اغلب درگاه‌های USB-C با استاندارد USB 3.1 نسل دوم ارائه می‌شوند که امکان انتقال اطلاعات با حداکثر سرعت ‍۱۰ گیگابیت بر ثانیه و انتقال نیرو با حداکثر توان ۱۰۰ وات را فراهم می‌آورد؛ چنین نیرویی حتی برای شارژ یک لپتاپ با مصرف بالا نیز کافی‌ است. شاید گوشی یا لپتاپی که هم اکنون استفاده می‌کنید نیز به درگاه USB-C مجهز باشد. گوشی‌هایی نظیر Lumia 950 و LG G6 و لپتاپ ZenBook 3 ایسوس نمونه دستگاه‌هایی هستند که از درگاه USB-C جهت شارژ دستگاه و انتقال اطلاعات استفاده می‌کنند.

Thunderbolt چیست؟
Thunderbolt نوعی تکنولوژی جهت انتقال اطلاعات با سرعت بالا است. این تکنولوژی نیز دارای نسخه‌های مختلفی است و آخرین نسخه‌ی آن به‌عنوان Thunderbolt 3 شناخته می‌شود. حداکثر سرعت انتقال اطلاعات در نسخه‌ی اولیه‌ی تاندربولت معادل ۱۰ گیگابیت بر ثانیه بود که در نسخه‌های دوم و سوم این سرعت‌ها به‌ترتیب به ۲۰ و ۴۰ گیگابیت بر ثانیه افزایش یافته است. در حالی که نسخه‌های اول و دوم تکنولوژی تاندربولت از درگاه‌های Mini Display استفاده می‌کردند، تاندربولت ۳ از همان درگاه USB-C استفاده می‌کند.

برای درک تفاوت میان USB و Thunderbolt، می‌توان تاندربولت را همچون راننده‌ای حرفه‌ای قلمداد کرد که خودش ماشین ندارد اما از ماشین شخص دیگری برای رانندگی با سرعت‌های بالا استفاده می‌کند. پس هر زمان که این راننده‌ی حرفه‌ای پشت فرمان نباشد، امکان رانندگی با سرعت‌های بالا نیز وجود ندارد.

USB-C with Thunderbolt
علامتی شبیه به صاعقه در کنار درگاه USB-C نشانگر پشتیبانی از تکنولوژی تاندربولت است

می‌توان از کابل‌های تاندربولت ۳ به‌عنوان کابل USB-C عادی استفاده کرد و بالعکس، اما برای دستیابی به سرعت ۴۰ گیگابیت بر ثانیه، دستگاه شما باید به چیپ تاندربولت ۳ مجهز باشد. پس اگر صرفا یک درگاه USB-C عادی و یک کابل USB-C در اختیار دارید، نمی‌توانید انتظار دستیابی به سرعت تاندربولت ۳ را داشته باشید.

اما مزایای استفاده از تکنولوژی تاندربولت ۳ چیست؟ اول از همه، در حالی که حداکثر سرعت انتقال اطلاعات در استاندارد USB 3.1 معادل ۱۰ گیگابیت بر ثانیه است، با استفاده از تکنولوژی تاندربولت ۳، این سرعت تا چهار برابر افزایش می‌یابد. به‌علاوه، با تاندربولت ۳ هشت مسیر DisplayPort 1.2 و چهار مسیر PCIe نسل سوم در اختیار خواهید داشت.

شاید لپ‌تاپ‌های جدیدی را که به GPU خارجی مجهز هستند دیده باشید. اغلب این دستگاه‌ها برای اتصال GPU خارجی از درگاه USB-C با تکنولوژی تاندربولت ۳ و مسیر‌های PCIe تاندربولت استفاده می‌کنند. شاید لپتاپ‌هایی را نیز دیده باشید که با یک کابل به چندین نمایشگر متصل شده اند. در این مورد نیز از مسیرهای DisplayPort ارائه شده توسط تاندربولت ۳ استفاده شده است.

جمع بندی
USB-C درگاه نسبتا جدیدی است که امکان انتقال اطلاعات با حد‌اکثر سرعت ۱۰ گیگابیت بر ثانیه و انتقال نیرو با حداکثر توان ۱۰۰ وات را فراهم می‌آورد. از آنجا که امکان اتصال کابل‌های USB-C به درگاه مربوطه به صورت رو به بالا و رو به پایین وجود دارد، اتصال آن آسان‌تر از نسل‌های قبلی USB است.

تاندربولت ۳ تکنولوژی است که امکان دستیابی به حداکثر سرعت ۴۰ گیگابیت بر ثانیه را با همان درگاه‌های USB-C فراهم می‌کند. همچنین با استفاده از تکنولوژی تاندربولت ۳ مسیر‌های PCIe و DisplayPort متعددی در اختیار کاربران قرار می‌گیرد که امکان اتصال GPUهای خارجی و چندین نمایشگر با وضوح بالا را  تنها با یک کابل فراهم می‌آورد.
نظرتان را ثبت کنید کد خبر: 37635 گروه خبری: اخبار آموزشی منبع خبر: زومیت تاریخ خبر: 1396/04/08 تعداد مشاهده: 1582
کلید واژه ها: , ,
سافت گذر