به گزارش سافت گذر، محققان دانشگاه توکیو موفق شدند با استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری تقویتی عمیق، اشیایی مانند چوبهای خشک را به حرکت درآورند.
این محققان در مقاله پروژهای که انجام دادند، نوشتند:«« در این پژوهش میخواستیم از اشیایی خاص در علم رباتیک استفاده کنیم. رباتی که شما میبینید، چندین چوب با اشکال مختلف دارد که معمولاً در مصارف هنری به کار میروند و در ساخت ربات کاربرد ندارند. به هر حال، وقتی ربات متوجه میشود که باید به طرف هدفش راه برود، حرکات جدیدی یاد میگیرد و انجام میدهد. این اقدامات ربات چوبی اصلاً پیش از این به او آموزش داده نشدهاند و کاملاً با توجه به شرایط لازم، توسط خودِ ربات ابداع شدهاند»».
یادگیری تقویتی عمیق در شرایطی به کار میآید که هوش مصنوعی باید از طریق آزمون و خطا، استراتژیهای لازم برای حرکت خودش را ابداع نماید. این شیوه تا کنون در بازیهای آتاری (Atari) استفاده شده زیرا در آن دستگاهها، بازی باید بر اساس دادههای روی صفحه نمایش و دکمهها، مسیر را به پیش ببرد. در جدیدترین ربات ساخته شده که در آن یادگیری تقویتی عمیق وجود دارد، این وسیله آموزش میبیند که چگونه پاهای چوبی را برای حرکت تکان دهد. البته نتیجه پایانی شباهت چندانی به شیوه راه رفتن سایر حیوانات ندارد.
هدف محققان از تولید چنین
رباتی، ساخت یک وسیله شبیهسازی بوده است. این تکنولوژی سبب میشود حتی شیوههای حرکتی اشتباه هم باعث خراب شدن بدنه ربات نشوند. به همین دلیل برای به انجام رساندن شیوههای شبیهسازی، محققان ابتدا از چوبها اسکن 3D تولید کردند تا راه رفتن به خوبی هر چه تمام انجام شود.
اگرچه برای ساخت رباتها باید از مواد مناسبی استفاده گردد ولی ژاپنیها نشان دادند که با یک نرمافزار درست، هر چیزی میتواند ربات باشد.
منبع: digitaltrends.com