کانال سافت گذر در ایتا خبرهای جذاب سافت گذر را در ایتا دنبال کنید
جستجو در سافت گذر سافت گذر
جستجو در سایت در حال جستجو ...
کاربر عزیز ! اگر میخواهید به طور لحظه ای از بروز رسانی نرم افزار مورد نظر خود آگاه شوید و ایمیل بروز رسانی برنامه مورد نظر خود را در لحظه دریافت نمایید و فهرست برنامه های منتخب خود را در محیط کاربری خود ذخیره کنید همچنین دسترسی به تمامی برنامه های مخصوص اعضای ویژه(VIP) داشته باشید، با پرداخت ماهی فقط 5700 تومان تا یکسال از این امکان بهره مند شوید عضویــــــت
x
X لایسنس آنتی ویروس نود 32
بستن
 
آپدیت نود 32
تعداد برنامه ها: 9168 | مشاهده و دانلود: 738020943 | آخرین بروزرسانی: 1403/02/15 | اعضاء: 316460 | نظرات: 37894
اطلاعیه های مهم سایت اطلاعیه های مهم سایت
💐 میلاد امام حسن مجتبی علیه السلام مبارک باد 💐
سالروز شهادت استاد شهید مرتضی مطهری و روز معلم گرامی باد

🔰 لایسنس نود 32 آخرین نسخه با تخفیف باورنکردنی با پشتیبانی سافت گذر را از اینجا تهیه کنید.

جهت رفع مشکل باز شدن سایت به دلیل بلاک توسط  نود 32 این ویدیو یا این ویدیو(ورژن 9 به بالا) یا راهنمای تصویری را مشاهده کنید

اکانت های بروزرسانی نود32 با قیمت های مناسب به صورت یک ، سه ، شش و دوازده ماهه از اینجا قابل خرید می باشد.

محصولات ESET نسخه 9 و 10 و 11 و 12 و 13  را با سریال های ارائه شده در اینجا فعال کنید. در صورتمی از کارافتادن جایگزین می شود.

افراک

سافت گذر دانشنامه نرم افزار - دانلود رایگان نرم افزار

سرور آپدیت نود 32
پیشنهاد سافت گذر
نظر سنجی
[مشاهده نتایج]

چگونگی پاک کردن اطلاعات حافظه‌ی CMOS

رايانه‌هاي XT با توجه به تعداد محدود پارامترها، پيکربندي سيستم با استفاده از ميکروسوئيچ امکان‌پذير است اما در سيستم هاي AT به دليل بالا بودن تعداد پارامترهاي قابل برنامه‌ريزي توسط استفاده‌کننده، حضور يک منبع که هم به‌راحتي در دسترس باشد و هم جاي کمي اشغال كند، ضروري به نظر مي‌رسد؛ اين منبع در رايانه‌هاي AT حافظه CMOS ناميده مي‌شود.

حافظه CMOS داراي 64 بايت و يا بيش‌تر ظرفيت بوده که توسط دو پورت H70 و H71 قابل دسترسي است و از آن براي نگهداري ساعت، تاريخ و پيکربندي سيستم استفاده مي‌شود؛ هم‌چنين تعدادي از بيت‌هاي اين حافظه براي چک کردن پيکربندي سيستم تحت عنوان CHECKSUM استفاده مي‌شود.

محتويات اين حافظه در زمان خاموش بودن سيستم توسط يک باتري پشتيبان 3/6 ولتي نگه‌داري مي‌شود؛ اين باطري ممکن است در داخل و يا در خارج از مادربورد قرار داشته باشد. البته در بعضي از سيستم‌ها مجموعه باتري و حافظه به صورت يکپارچه ارائه شده که نمونه آن مارک DALLAS است.

از نظر عملکرد و نحوه دستيابي هيچ تفاوتي بين انواع متفاوت CMOS وجود ندارد و همگي با استفاده از دو پورت يادشده قابل دسترسي و برنامه‌ريزي هستند.

تغيير در محتويات CMOS به گفته مسلم عزتي - كارشناس - به‌طور معمول از طريق برنامه SETUP امکان‌پذير است اما در صورتي که در ست‌آپ سيستم رمز تعريف شده باشد و رمز مربوطه را هم در اختيار نداشته باشيد، در اين صورت امکان ورود به برنامه ست‌آپ و تغيير در پيکربندي سيستم (اطلاعات CMOS) امکان‌پذير نخواهد بود.

در اين موارد راهي جز پاک کردن محتويات CMOS نداريم. در اين مواقع دو احتمال وجود دارد: براي وارد شدن به سيستم رمز تعريف شده باشد و براي وارد شدن به ست‌آپ رمز تعريف شده باشد.

در حالت اول با توجه به بوت نشدن کامپيوتر کاري از نرم‌افزارها ساخته نيست و بايد به پاک کردن محتويات CMOS به صورت سخت‌افزاري اقدام كرد. اين کار معمولا با برداشتن باتري پشتيبان ست‌آپ براي چند دقيقه، يا اتصال کوتاه برروي جامپر مربوطه (J8) و يا تعويض تراشه CMOS امکان‌پذير است. البته اين روش‌ها در صورتي کارآمد خواهد بود که شما مجاز به باز کردن کيس رايانه باشيد که البته در اکثر مواقع اين امکان وجود ندارد.

در صورتي که اعمال فوق درست صورت نگيرد، احتمال سوختن و خراب شدن CMOS وجود دارد، بنابراين تا حد امکان بايد از کاربرد اين روش اجتناب شود، مگر در مواقعي که ضرورت ايجاب كند.

در حالت دوم با توجه به بوت شدن رايانه نيازي به اقدامات فوق نبوده و مي‌توان با استفاده از نرم‌افزارهاي مناسب به پاک کردن و يا ذخيره اطلاعات CMOS اقدام كنيم. از آنجا که هميشه نرم‌افزار مناسب وجود ندارد و يا در دسترس نيست، بايد قادر باشيم تا با استفاده از امکانات موجود برروي رايانه اين کار را انجام دهيم.

با استفاده از برنامه DEBUG.EXE که همراه فايل‌هاي سيستم عامل DOS و ويندوز وجود دارد، مي‌توان با خواندن و يا نوشتن در پورت‌هاي H70 و H71 تغييرات لازم را در محتويات CMOS اعمال كرد.

دو پورت فوق پورت H70 بعنوان گذرگاه آدرس (ADDRESS BUS) و پورت H71 بعنوان گذرگاه داده بکار مي‌رود. الگوريتم کلي کار به اين صورت است که CMOS را به‌عنوان يک آرايه يک بعدي در نظر مي‌گيريم که داراي 256 خانه است.

براي دسترسي به هر خانه بايد ابتدا انديس (آدرس) خانه را در پورت H70 بنويسيم و بعد از دسترسي به خانه مورد نظر مي‌توان داده دلخواه را درآن نوشت و يا از آن خواند. دسترسي به داده‌ها نيز فقط از طريق پورت H71 امکان‌پذير است.

آخرين نکته اينکه عمل نوشتن و يا خواندن از پورت‌ها به کمک ثبات AL و توسط دستورهاي IN و OUT مربوط به زبان اسمبلي امکان‌پذير است.

نظرتان را ثبت کنید کد خبر: 5470 گروه خبری: اخبار سخت افزار منبع خبر: ایسنا تاریخ خبر: 1390/03/31 تعداد مشاهده: 1580
کلید واژه ها: بدون کلید واژه
سافت گذر