کانال سافت گذر در ایتا خبرهای جذاب سافت گذر را در ایتا دنبال کنید
جستجو در سافت گذر سافت گذر
جستجو در سایت در حال جستجو ...
کاربر عزیز ! اگر میخواهید به طور لحظه ای از بروز رسانی نرم افزار مورد نظر خود آگاه شوید و ایمیل بروز رسانی برنامه مورد نظر خود را در لحظه دریافت نمایید و فهرست برنامه های منتخب خود را در محیط کاربری خود ذخیره کنید همچنین دسترسی به تمامی برنامه های مخصوص اعضای ویژه(VIP) داشته باشید، با پرداخت ماهی فقط 5700 تومان تا یکسال از این امکان بهره مند شوید عضویــــــت
x
X لایسنس آنتی ویروس نود 32
بستن
 
آپدیت نود 32
تعداد برنامه ها: 9162 | مشاهده و دانلود: 735484591 | آخرین بروزرسانی: 1403/02/07 | اعضاء: 316286 | نظرات: 37884
اطلاعیه های مهم سایت اطلاعیه های مهم سایت
💐 میلاد امام حسن مجتبی علیه السلام مبارک باد 💐
 شهادت حضرت حمزه سیدالشهدا و وفات حضرت عبدالعظیم حسنی علیهما السلام تسلیت باد

🔰 لایسنس نود 32 آخرین نسخه با تخفیف باورنکردنی با پشتیبانی سافت گذر را از اینجا تهیه کنید.

جهت رفع مشکل باز شدن سایت به دلیل بلاک توسط  نود 32 این ویدیو یا این ویدیو(ورژن 9 به بالا) یا راهنمای تصویری را مشاهده کنید

اکانت های بروزرسانی نود32 با قیمت های مناسب به صورت یک ، سه ، شش و دوازده ماهه از اینجا قابل خرید می باشد.

محصولات ESET نسخه 9 و 10 و 11 و 12 و 13  را با سریال های ارائه شده در اینجا فعال کنید. در صورتمی از کارافتادن جایگزین می شود.

افراک

سافت گذر دانشنامه نرم افزار - دانلود رایگان نرم افزار

سرور آپدیت نود 32
پیشنهاد سافت گذر
نظر سنجی
[مشاهده نتایج]

آشنایی با فرآیندها و پردازش های macOS؛ قسمت دوم

اگر مدت زیادی را به بررسی بخش Activity Monitor سیستم عامل macOS اختصاص می دهید، متوجه شده اید که فرآیندها و پردازش های مختلفی در این بخش در حال انجام هستند. اما منظور از آنها چیست؟ آیا بستن آنها کار درستی است؟ با سافت گذر همراه باشید تا پاسخ این سؤالات را بدهیم.

macOS سیستم عامل اپل سیستم عامل macOS آموزش macOS

نکته 1: در گذشته فرآیندها و پردازش های در حال انجام در ویندوز 10 را به شما آموزش داده ایم.

نکته 2: پیش تر قسمت اول این مجموعه خبری را منتشر کرده بودیم که می توانید آن را از لینک ارائه شده در انتهای این مطلب بخوانید.

منظور از mds و mdworker چیست و چرا اجرا می شود؟

macOS سیستم عامل اپل سیستم عامل macOS آموزش macOS

زمانی که بخش Activity Monitor سیستم عامل macOS را بررسی می کنید، حتماً متوجه فرآیندی به نام mds و mdworker شده اید که نه آیکونی دارد و نه به صورت مداوم اجرا می شود. البته جای نگرانی ندارد زیرا مشکلی مک بوک شما را تهدید نمی کند.

دو فرآیند نامبرده بخشی از ابزار جستجوی macOS موسوم به Spotlight هستند. mds مخفف عبارات Metadate Server می باشد. این فرآیند وظیفه مدیریت کلمات نمایش داده شده پس از جستجوی سریع را بر عهده دارد. mdwoker هم مخفف Metadata Server Worker است و برای سرچ عبارت تایپ شده به کار می رود.

اما چرا mds و mdwoker این قدر از رم و CPU را اشغال می کنند؟

اگر فایل ها و اپلیکیشن هایتان را از یک مک بوک به مک بوک دیگر منتقل کرده باشید، کاملاً طبیعی است که ببینید CPU و رم رایانه تان توسط دو فرآیند نامبرده اشغال شده اند. همین قضیه می تواند زمانی رخ دهد که فایل های جدیدی به کامپیوترتان اضافه کرده اید. این دو پردازش فعالیت می کنند تا ورودی از همه فایل ها ایجاد نمایند تا در زمانی که به دنبال عبارت خاصی می گردید، آنها را نمایش دهد.

اما برای اینکه از صحت کارکرد این ویژگی مطمئن شوید، فقط کافی است Spotlight را اجرا و کلمه Indexing را در کنار نوار پیشرفت مشاهده کنید.

macOS سیستم عامل اپل سیستم عامل macOS آموزش macOS

اگر این پیام را دیدید، متوجه خواهید شد که اسپات لایت در حال ورودی گیری از فایل های شما می باشد و به همین دلیل بسیاری از فضای رم و CPU را اشغال کرده است. انجام این فرآیند با توجه به سخت افزار مک بوک ممکن است تا چند ساعت به طول بینجامد.

اسپات لایت به گونه ای تنظیم شده که همه منابع مک بوک را اشغال نکند. بر این اساس، اگر کاری می کنید که پردازنده لپ تاپ را بیش از حد درگیر می کند، اسپات لایت کنار می رود ولی چنان چه مک بوک بیکار بود و انرژی باتری مصرف نمی شد، اسپات لایت به فعالیتش ادامه خواهد داد و منابع مورد نیازش را اشغال خواهد کرد.

ساخت دوباره ورودی های اسپات لایت

اگر دو فرآیند نامبرده هیچ گاه تمام نمی شوند و مدام CPU و حافظه مک بوک را اشغال می کنند، احتمالاً اطلاعات ورودی شما مشکل دارند. خوشبختانه حل این مشکل امکان پذیر است.

macOS سیستم عامل اپل سیستم عامل macOS آموزش macOS

برای انجام این کار دو روش وجود دارد. نخست آنکه تمامی محتواهای موجود در هارد را به لیست Excluded Location ببرید و سپس آنها را پاک کنید. دوم اینکه Terminal را اجرا کرده و دستور sudo mdutil -E / را بنویسید.

با بهره مندی از هر کدام از دو روش گفته شده و اجرای Spotlight خواهید دید که عبارت Indexing در گوشه بالا سمت راست نمایش داده شده است. زمانی که این فرآیند پایان یافت، mds و mdworker دیگر CPU و رم را بیش از حد اشغال نخواهند کرد. اما اگر مشکل همچنان پا بر جا بود، برنامه First Aid را نصب کنید تا مشکلات فایل های سیستمی حل شوند.

منظور از installd چیست و چرا اجرا می شود؟

اگر می شنوید که فن مک بوک شما بیش از حد فعالیت می کند و با مراجعه به Activity Monitor فرآیندی به نام installd را دیدید که CPU را اشغال کرده است، احتمالاً حدس زده اید که مشکلی وجود دارد.

وقتی پردازش installd در حال فعالیت است، احتمالاً مک بوک شما دارد چیزی نصب، آپدیت یا حذف می کند. درست مانند سایر فرآیندها که به حرف d ختم می شوند، installd نیز یک پردازش سیستمی فعال در پس زمینه است. این فرآیند اما، مخصوص نصب و آپدیت نرم افزارهای موجود در مک اپ استور و خودِ سیستم عامل می باشد.

چنان چه از مک اپ استور روی گزینه Install کلیک کرده باشید، قطعاً دیده اید که installd فعالیت می کند. همین اتفاق در مواقعی که می خواهید نرم افزار دانلود شده از مک اپ استور را حذف کنید، رخ می دهد.

در این بین، اگر برنامه ای را نصب یا حذف نکرده اید، احتمالاً installd به خاطر آپدیت شدن یک نرم افزار در حال اجرا می باشد. چنان چه دوست دارید که ببینید چه چیزی دارد بروز می شود، فقط کافی است به تب Updates مک اپ استور بروید.

در اینجا امکان مشاهده آپدیت های در حال انجام وجود دارد. اکثر اوقات installd پس از چند دقیقه متوقف می شود. در واقع تنها زمانی که این فرآیند بیش از حد فعالیت می کند، وقتی است که نرم افزارهای سنگین دارند بروز می گردند. اما مدت زمان انجام این کار کاملاً به CPU و هارد دیسک مک بوک و سرعت درایورها بستگی دارد. در این میان، مدت زمان فعالیت installd در مک بوک های مدرن تر نباید بیش از 10 دقیقه طول بکشد.

macOS سیستم عامل اپل سیستم عامل macOS آموزش macOS

به صورت پیش فرض، این آپدیت ها به طور اتوماتیک نصب می شوند ولی اگر دوست ندارید این اتفاق رخ دهد، می توانید با مراجعه به قسمت System Preferences اپ استور مشخص کنید که کدام نرم افزار بروز می شود و کدام نمی شود.

ما خاموش کردن گزینه آپدیت خودکار نرم افزارها را پیشنهاد نمی کنیم چرا که برای محافظت از مک بوک در برابر خطرات مختلف، این اتفاقات کاملاً ضروری هستند. چنان چه مجبور بودید این گزینه را خاموش کنید، با کلیک کردن روی لوگوی اپل در نوار منو، تعدادی از به روزرسانی ها را خواهید دید.

macOS سیستم عامل اپل سیستم عامل macOS آموزش macOS

اگر هم ترجیح می دهید اپ استور وظیفه نصب برنامه ها را بر عهده نداشته باشد، می توانید نرم افزار مک اپ استور را از بخش Terminal آپدیت کنید. این روش بسیار سریع تر و جذاب تر خواهد بود و بسیار راحت تر سبب نصب خودکار به روزرسانی ها می شود. با این راهکار، دیگر آپدیت اپلیکیشن ها را فراموش نخواهید کرد و روی چگونگی انجام شدن آنها نیز کنترل خواهید داشت.

macOS سیستم عامل اپل سیستم عامل macOS آموزش macOS

منظور از WindowServer چیست و چرا اجرا می شود؟

زمانی که Activity Monitor سیستم عامل macOS را اجرا می کنید، احتمالاً متوجه فرآیندی به نام WindowServer شده اید که قدرت CPU را اشغال کرده است. اما آیا این پردازش ایمن است؟.

WindowServer یکی از بخش های بنیادین macOS و رابطی میان اپلیکیشن ها و صفحه نمایش است. بر این اساس، اگر چیزی در نمایشگر می بینید، WindowServer آن را پخش می کند. هر پنجره ای که باز، به هر سایتی که مراجعه و هر بازی که اجرا می کنید، توسط این فرآیند پخش می شوند. البته می توان در سایت رسمی اپل در این مورد اطلاعات کسب کرد اما به خاطر تخصصی بودن این داده ها، هر کسی متوجه آنها نخواهد شد.

با این اوصاف، همین مقدار بدانید که وقتی چیزی اجرا می کنید و آن را در صفحه نمایش می بینید، این کار را WindowServer انجام می دهد.

چرا WindowServer مقدار زیادی از CPU را اشغال می کند؟

همان طور که گفتیم، WindowServer محتواها را در نمایشگر پخش می کند ولی اگر می بینید این فرآیند مقدار زیادی از CPU را اشغال کرده است، سعی کنید نرم افزارها را ببندید و مشاهده نمایید آیا باز هم این مشکل وجود دارد یا خیر. چنان چه با بستن یک برنامه خاص مقدار زیادی از CPU آزاد شد، قطعاً اشغال کننده پردازنده همان اپلیکیشن بوده است.

تا حدودی رخ دادن این اتفاقات کاملاً طبیعی است زیرا معمولاً وقتی نرم افزاری می خواهد اجرا شود، به برقراری ارتباط با CPU نیاز دارد و همانگونه که گفتیم، وظیفه انجام این کار هم به WindowServer محول شده است. بر این اساس، برای بازی ها، ویرایشگران ویدیویی و دیگر برنامه ها، استفاده بیش از حد از CPU توسط WindowServer نرمال و عادی است.

با ذکر این نکته، بد نیست بگوییم که برخی اوقات یک باگ در یک نرم افزار می تواند سبب مصرف بیش از حد CPU توسط WindowServer شود. اگر این اتفاق رخ می دهد، بهتر است با شرکت سازنده برنامه تماس بگیرید زیرا شما مشکلی را پیدا کرده اید که شاید آنها از وجود آن باخبر نیستند.

macOS سیستم عامل اپل سیستم عامل macOS آموزش macOS

با این حال، در صورتی که نرم افزارهای زیادی اجرا نمی شوند ولی بسیاری از CPU توسط WindowServer اشغال شده است، چندین راهکار وجود دارد. ابتدا سعی کنید سرعت مک بوک خود را افزایش دهید. یکی از این راه حل ها مراجعه به آدرس System Preferences> Accessibility> Display در مک بوک های قدیمی تر می باشد.

به علاوه، می توان پنجره های بلا استفاده را نیز بست و آیکون های اضافی را از دسکتاپ پاک کرد و دسکتاپ های مختلف موجود در بخش Mission Control را از بین برد. اگر هم این مشکل همچنان پا بر جا بود، NVRAM را ریست کنید.

نکته ای که بد نیست توجه داشته باشید این است که اگر از چند نمایشگر استفاده می کنید، WindowServer انرژی بیشتری از CPU را اشغال خواهد کرد.

 

آشنایی با فرآیندها و پردازش های macOS؛ قسمت اول

 

 
منبع: howtogeek.com 

 

نظرتان را ثبت کنید کد خبر: 48982 گروه خبری: اخبار آموزشی منبع خبر: سافت گذر تاریخ خبر: 1400/02/20 تعداد مشاهده: 2673
سافت گذر